B Vitaminer

Senast uppdaterad

B-vitaminer är en klass av vattenlösliga vitaminer som spelar en viktig roll i cellernas ämnesomsättning. Även om dessa vitaminer delar liknande namn, är de kemiskt distinkta vitaminer som ofta samexisterar i samma livsmedel. I allmänhet betecknas kosttillskott som innehåller alla åtta som ett vitamin B-komplex.

Individuella B-vitamin-tillskott hänvisas till med det specifika numret eller namnet på varje vitamin: B1 = Tiamin, B2 = Riboflavin, B3 = niacin, etc. Några är bättre kända vid namn än nummer: niacin, pantotensyra, biotin och folat.

Varje B-vitamin är antingen en kofaktor (vanligtvis ett koenzym) för viktiga metaboliska processer eller är en föregångare som behövs för att göra en.

Vitamin Kemiskt namn Funktion Bristsymptom och -sjukdomar Överdoseringssymptom
B1 tiamin Tiamin fungerar som koenzym i omsättningen av kolhydrater. Brist på tiamin orsakar beriberi, vilket kännetecknas av nedsatt aptit, försämrad koncentrationsförmåga, viktminskning och störningar på nervsystemet. Kronisk brist kan orsaka Korsakoffs sjukdom. Det finns inga kända risker med oral överdosering. Injicering kan orsaka en anafylaktisk reaktion, men detta är inte en risk vid oralt intag eftersom tarmarna inte kan absorbera de mängder tiamin som krävs för att utlösa reaktionen.
B2 riboflavin Riboflavin fungerar som koenzym i omsättningen av energi, det vill säga fetter, kolhydrater och proteiner. Brist på riboflavin kännetecknas av sprickor i läpparna och mungiporna (munvinkelragader), och irriterade slemhinnor. Symptomen är relativt lindriga. Det finns inga kända risker med överdosering.
B3 niacin (nikotinsyra) Niacin används för elektrontransport vid oxidation och är viktig för bland annat celldelning. Brist på niacin orsakar pellagra. Överdos av niacin orsakar kärlutvidgning, hudrodnad och hudirritation, och i högre doser illamående.
B5 pantotensyra Pantotensyra används vid omsättningen av energi. Det finns inga belagda bristsymptom hos människor. Det finns inga kända risker med överdosering.
B6 pyridoxin Pyridoxin fungerar som koenzym i omsättningen av proteiner och vid celldelning. Brist på pyridoxin kan bland annat orsaka mikrocytär anemi, depression och högt blodtryck. Akut överdosering (mer än 1000 mg/dag) eller kronisk överdosering (mer än 200 mg/dag) kan ge allvarliga nervskador. För känsliga personer kan även mindre doser ge problem. Denna perifera neuropati brukar försvinna när man slutar med intaget. Tillfrisknandet är dock långsamt och ibland ofullständigt.
B7 biotin Biotin fungerar som koenzym i omsättningen av fetter och proteiner. Det finns inga belagda bristsymptom hos vuxna människor. Vissa studier tyder på att foster och spädbarn kan drabbas av tillväxt- och nervskador. Det finns inga kända risker med överdosering.
B9 folsyra (folinsyra) Folsyra spelar en viktig roll vid celldelning. Brist på folsyra orsakar makrocytär anemi och fosterskador. Hos äldre kan brist orsaka ateroskleros. Det finns inga kända risker med överdosering. Det kan dock maskera B12-brist samt försvårar de neurologiska symtomen på B12-bristen, se Vitamin B12-brist.
B12 kobalamin Kobalamin fungerar som koenzym i omsättningen av proteiner och vid celldelning. Brist på kobalamin orsakar makrocytär anemi, perniciös anemi och skador i nervsystemet. Det kan i förlängningen orsaka kognitiva och psykiska sjukdomar som minnesförlust, mani och psykos. Det finns inga kända risker med överdosering.

B vitaminkällor

B-vitaminer finns i hela obearbetade livsmedel. Bearbetade kolhydrater som socker och vitt mjöl tenderar att ha lägre B-vitamin än sina obearbetade motsvarigheter. Av detta skäl är det enligt lag i många länder (inklusive USA) nödvändigt att B-vitaminerna tiamin, riboflavin, niacin och folsyra läggs tillbaka till vitt mjöl efter bearbetning. Detta kallas ibland ”Berikad mjöl” på livsmedelsetiketter. B-vitaminer är särskilt koncentrerade i kött som kalkon, tonfisk och lever.  Goda källor till B-vitaminer inkluderar baljväxter (baljväxter eller bönor), hela korn, potatis, bananer, chili peppar, tempeh, näringsjäst, bryggerijäst och melass. Även om jäst som används för att göra öl resulterar i att öl är en källa till B-vitaminer,  varierar deras biotillgänglighet från fattig till negativ, eftersom drickning etanol hämmar absorptionen av tiamin (B1),  riboflavin (B2), niacin (B3), biotin (B7), och folsyra (B9). Dessutom understryker vart och ett av de föregående studierna ytterligare att ökad konsumtion av öl och andra alkoholhaltiga drycker resulterar i ett underskott av dessa B-vitaminer och de hälsorisker som är förknippade med sådana brister.

B12-vitamin är inte rikligt tillgänglig från växtprodukter, vilket gör B12-brist en legitim oro för veganer. [källa behövs] Tillverkare av vegetabiliska livsmedel kommer ibland att rapportera B12-innehåll, vilket leder till förvirring om vilka källor avkastning B12. Förvirringen uppstår eftersom standarden US farmakopén (USP) metod för att mäta B12-innehåll inte mäta B12 direkt. Istället mäter den en bakterie reaktion på maten. Kemiska varianter av B12-vitamin som finns i växt källor är aktiva för bakterier, men kan inte användas av den mänskliga kroppen. Samma fenomen kan orsaka betydande överrapportering av B12-innehåll även i andra typer av livsmedel.

Ett populärt sätt att öka sitt vitamin B-intag är genom användning av kosttillskott. B-vitaminer är vanligtvis läggs till energidrycker, av vilka många har marknadsförts med stora mängder B-vitaminer med påståenden om att detta kommer att leda till att konsumenten ”segla genom din dag utan att känna nervositet eller spänd.”vissa dietister har varit kritiska mot dessa påståenden, påpeka till exempel att medan B-vitaminer gör ”hjälpa till att låsa upp energi i livsmedel,” de flesta amerikaner förvärva de nödvändiga beloppen lätt i sin kost. Eftersom de är lösliga i vatten, överskott B-vitaminer är i allmänhet lätt utsöndras, även om individuell absorption, användning och metabolism kan variera… ” äldre och idrottare kan behöva komplettera sitt intag av B12 och andra B-vitaminer på grund av problem i ökad absorption och ökade behov av energiproduktion. I fall av allvarlig brist, B-vitaminer, särskilt B12, kan också levereras genom injektion för att vända brister. Både typ 1 och typ 2 diabetiker kan också uppmanas att komplettera tiamin baserat på hög prevalens av låg plasma tiamin koncentration och ökad tiamin clearance i samband med diabetes. Dessutom har brist på vitamin B9 (folsyra) i tidig embryonal utveckling kopplats till neurala rör defekter. Således, kvinnor planerar att bli gravida brukar uppmuntras att öka dagliga kosten folsyra intag och/eller ta ett tillägg.

B-vitamin upptäckt datum

B nummer Namn Beskrivning av miniatyrbild
Vitamin B1 Tiamin Casimir Funk upptäckte tiamin 1912.
Vitamin B2 Riboflavin D.T. Smith och E.G. Hendrick upptäckte riboflavin 1926. Max Tishler uppfann metoder för att syntetisera den.
Vitamin B3 niacin eller nikotinsyra Conrad Elvehjem upptäckte niacin 1937.
Vitamin B5 Pantotensyra Roger J. Williams upptäckte pantotensyra 1933.
Vitamin B6 pyridoxin, pyridoxal, pyridoxamine Paul Gyorgy upptäckte vitamin B6 1934.
Vitamin B7 Biotin Dean burk var en medupptäckare av biotin.
Vitamin B9 Folsyra Lucy Wills upptäckte folsyra 1933.
Vitamin B12 olika kobalaminer; vanligen cyanokobalamineller Methylcobalamin i vitamintillskott Olika forskare under flera decennier utvecklat vår kunskap om vitamin B12

 

Besläktade vitaminer

Många av följande ämnen har kallats vitaminer eftersom de en gång trodde vara vitaminer. De betraktas inte längre som sådana, och numren som tilldelades dem bildar nu ”gapen” i den sanna serien av B-komplexa vitaminer som beskrivits ovan (t ex finns det inget vitamin B4). Vissa av dem, men inte nödvändiga för människor, är viktiga i kosten hos andra organismer. Andra har inget känt näringsvärde och kan till och med vara giftiga under vissa förhållanden.

  • Vitamin B4: kan hänvisa till de olika kemikalierna kolin, adenin eller karnitin. Kolin syntetiseras av människokroppen, men inte tillräckligt för att upprätthålla god hälsa, och anses nu vara ett viktigt kostämne. Adenin är ett nukleobas syntetiserat av människokroppen. Karnitin är ett viktigt kostämne för vissa maskar, men inte för människor.
  • Vitamin B8: adenosinmonofosfat (AMP), även känt som adenylsyra. Vitamin B8 kan också referera till inositol.
  • Vitamin B10: para-aminobensoesyra (pABA eller PABA), en kemisk komponent i folatmolekylen som produceras av växter och bakterier, och finns i många livsmedel. Det är mest känt som UV-blockerande solskyddsmedel som appliceras på huden och tas ibland oralt för vissa medicinska tillstånd.
  • Vitamin B11: pteryl-hepta-glutaminsyra (PHGA; chicktillväxtfaktor). Vitamin Bc-konjugat befanns också vara identiskt med PHGA.
  • Vitamin B13: Orotinsyra.
  • Vitamin B14: cellproliferant, anti-anemi, råtttillväxtfaktor och antitumorpterinfosfat som namnges av Earl R. Norris. Isolerad från human urin vid 0.33ppm (senare i blod), men senare övergiven av honom som ytterligare bevis bekräftade inte detta. Han hävdade också att detta inte var xanthopterin.
  • Vitamin B15: pangaminsyra,  även känd som pangamat. Främjas i olika former som kosttillskott och läkemedel; anses vara osäker och föremål för beslag av amerikanska Food and Drug Administration.
  • Vitamin B16: dimetylglycin (DMG)  syntetiseras av människokroppen från kolin.
  • Vitamin B17: pseudovetenskapligt namn för den giftiga föreningen amygdalin, även känd som det lika pseudovetenskapliga namnet ”nitrilosider” trots det faktum att det är en enda förening. Amygdalin finns i olika växter, men är oftast extraherad från aprikospipor och andra liknande fruktkärnor. Amygdalin hydrolyseras av olika intestinala enzymer för att bland annat bilda vätecyanid, som är giftigt för människor vid exponering för hög nog dosering. Vissa förespråkare hävdar att amygdalin är effektivt vid behandling och förebyggande behandling av cancer trots sin toxicitet och en allvarlig brist på vetenskapligt bevis.
  • Vitamin B20: L-karnitin.
  • Vitamin Bf: karnitin.
  • Vitamin Bm: myo-inositol, även kallad ”mus antialopaecia faktor”.
  • Vitamin Bp: ”antiperosfaktor”, som förhindrar peros, en benstörning, hos kycklingar; kan ersättas med kolin- och mangansalter.
  • Vitamin BT: karnitin.
  • Vitamin Bv: en typ av B6 annan än pyridoxin.
  • Vitamin BW: En typ av biotin andra än d-biotin.
  • Vitamin Bx: ett alternativt namn för både pABA (se vitamin B10) och pantotensyra.